Navigatie

MEE De Meent Groep

Neem contact met ons op!

MEE in uw gemeente

MEE De Meent Groep werkt in Noord en Midden Limburg, Zuidoost Brabant, Noordoost Brabant, regio 's-Hertogenbosch en regio Tilburg.

Dienstverlening MEE op afstand dichtbij

Corona kwam en onze dienstverlening veranderde van de ene op de andere dag. Van elkaar dichtbij zien, naar elkaar zien of spreken op afstand. Dat was even omschakelen. Zowel voor cliënten als voor cliëntondersteuners. Maar we blijven contact met elkaar houden. Juist in een tijd dat contact zo belangrijk is. Onze cliëntondersteuners (beeld)bellen vaak wekelijks met cliënten om te horen hoe het gaat. Om te horen hoe ze door deze crisis komen. En of er hulp nodig is. Ook zochten ze contact met oud-cliënten, die misschien wel wat aandacht of hulp konden gebruiken.

“Met veel cliënten konden we (beeld)bellen”, vertelt een collega. “En waar dit echt niet anders kon zochten we naar andere mogelijkheden. Zo ontstond de wandelafspraak op anderhalve meter afstand. Of het tuinbezoek met een veilige afstand achter een vlaggetjeslijn. Door de beperkingen werden nieuwe dingen mogelijk. We probeerden zo creatief mogelijk om te gaan met de situatie. Ik hoor ook terug dat cliënten dat waarderen. Over het afgelopen half jaar krijgen we van hen een 9 voor ons werk.”

Het nieuwe normaal

Nu hebben we te maken met de anderhalvemetersamenleving. Rekening houdend met de coronamaatregelen, vinden we daarin langzaam onze weg. Samen met onze cliënten. Elkaar fysiek ontmoeten kan weer, maar is niet meer vanzelfsprekend. Bij elke vraag en elke cliënt wegen we eerst af welke vorm van ondersteuning en contact het beste past bij de situatie. We bespreken met de cliënt of een huisbezoek gewenst is en of dit kan op veilige afstand. En we doen dit alleen als geen van de betrokkenen klachten heeft die te maken kunnen hebben met corona. Bij klachten zoeken we naar een andere vorm van contact.

Beeldbellen toegankelijker maken

Beeldbellen blijft voorlopig onderdeel uitmaken van onze dienstverlening. We zoeken naar manieren om dit gemakkelijker te maken, toegankelijker. Het is fijn dat je elkaar kunt spreken én zien. Maar door contact op deze manier mis je ook veel. Hoe (beeld)bel je als je niet dezelfde taal spreekt? Hoe verduidelijk je iets dat je vertelt, dat je normaal gesproken tekent voor je client? Hoe krijg je een indruk van de thuissituatie van de cliënt als je deze niet ziet? We ontwikkelen beeldbellen verder zodat deze vorm van contact beter aansluit op onze dienstverlening en op de mogelijkheden van onze cliënten.

De ideale mix

We zoeken naar een ideale mix en invulling van contact met onze cliënten waarin we hen zo goed mogelijk kunnen ondersteunen. We houden vast aan de dingen die we nu hebben geleerd en die werken. En zoeken naar oplossingen voor de dingen die beter kunnen.

Lees hier meer over hoe we onze dienstverlening hebben aangepast aan de anderhalvemetersamenleving.