Veel gestelde vragen

Waar kan ik terecht voor ondersteuning van MEE?

Dit hangt af van waar u woont. In de meeste gemeenten kunt u rechtstreeks contact opnemen met MEE. Heeft u een indicatie voor langdurige zorg (Wlz)? Dan kunt u altijd rechtstreeks contact opnemen met MEE. Kijk voor meer informatie bij ‘MEE in uw gemeente’ en kies uw gemeente.

Wanneer is MEE bereikbaar?

MEE is op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur.

Er zitten ook cliëntondersteuners in het wijkteam in mijn buurt. Wat is het verschil?

Veel gemeenten hebben wijk- of buurtteams. In deze teams zitten vaak hulpverleners van verschillende organisaties, ook cliëntondersteuners van MEE. Bij ‘MEE in uw gemeente’ ziet u per gemeente waar u onze cliëntondersteuners tegen kunt komen.

Welke kennis heeft een cliëntondersteuner of consulent van MEE?

De consulenten van MEE weten veel over leven met beperkingen. Hierbij kunt u denken aan (licht) verstandelijke, zintuiglijke of lichamelijke beperkingen, chronische ziekten, niet-aangeboren hersenletsel of autisme. Ook ouderen of bijvoorbeeld mensen met psychische klachten kunnen bij hen terecht. De consulenten hebben veel kennis over wet- en regelgeving. En kennen de weg in uw buurt.

Moet ik iets betalen?

Cliëntondersteuning is voor u gratis. U hoeft niets te betalen. Ook geen eigen bijdrage. Iedereen heeft hier recht op. Dit staat in de wet.

Heb ik een doorverwijzing of indicatie nodig?

U heeft geen doorverwijzing of indicatie nodig om gebruik te maken van cliëntondersteuning. Iedereen heeft hier recht op. Dit staat in de wet.

Wat is Sociale Netwerk Versterking?

MEE gaat uit van de eigen kracht van de cliënt en zijn netwerk. Zelf besluiten nemen en zelf plannen maken die passen bij uw eigen behoeften, wensen en manier van leven. Samen met uw naaste omgeving bedenkt u oplossingen die goed aansluiten bij uw hulpvraag en maakt u een persoonlijk plan. De consulent van MEE begeleidt dit proces.

Is mijn privacy gewaarborgd bij MEE?

MEE gaat zorgvuldig met uw persoonsgegevens om. Dat schrijft de Wet Bescherming Persoonsgegevens ons voor. Wij houden ons aan deze regels omdat wij de bescherming van uw privacy belangrijk vinden. Bekijk hier ons privacyreglement.

Waar kan ik terecht met een klacht over MEE?

MEE wil u altijd zorgvuldig en goed van dienst zijn. Toch kan het voorkomen dat u ontevreden bent of een klacht heeft. Dat kan gaan over een medewerker of over onze manier van werken. Blijf er niet mee zitten, maar kaart het aan. Hier leest u hoe.

Ik heb geen bruikbaar antwoord kunnen vinden.

Staat uw vraag er niet bij of heeft u geen goed antwoord kunnen vinden op uw vraag. Neem dan contact met ons op. Bel met 088 465 35 55 of vul het formulier in dat op deze pagina staat.